Sidor

tisdag 29 november 2011

Klyva och stapla ved,

.... det är ett slitgöra! Vi har varit och hjälpt dottern med detta i helgen. Men trots att vi var rejält trötta till kvällen, kändes det ändå skönt att fått gjort ett "riktigt" grovjobb. Vi fick en god middag som tack, efter uträttat jobb. Inte fel alls. Lite småprat hann vi också med runt köksbordet, med en kopp kaffe.
Pojkarna hade fullt upp med sitt LEGO. Det var ju inte något uteväder precis, så  det var en bra sysselsättning, istället för att spela TV-spel!
Här är gården som dottern bor på, med sin familj. Ett gammalt hus, med mycket renovering kvar att göra.....
Förutom hästar finns det får och höns, och naturligtvis även hundar och katter!
Fåren är av den sällskapliga sorten och väldigt nyfikna på hundarna.

1:a Advent har också passerat sen sist. Ja, i år blev det den enklare varianten av Adventsljusstake:
Efter att ha haft katt, så har jag helt kommit ifrån det där med mossa, svampar och tomtar, numera är det väldigt "basic"...... men det duger åt oss.

Vantarna som jag började på för ett tag sedan..... De har jag börjat om på!

När den första var nästan klar, konstaterade jag att man var tvungen att ha väääldigt smala händer, för att kunna använda dem! Så när allt var upprepat testade jag med dubbelt garn. Det blev inte bra, så då blev det dubbelt garn, där det ena var ett tunnare garn. Det blev heller inte bra! Funderade på om jag skulle sticka sockor istället?? Men det var ju vantar som var beställda! Efter mycket om och men kom jag på det. Enkelt garn och en storlek större stickor! Hur svårt kan det va egentligen! I bland undrar jag vad man fått knoppen till?? Är det bara för att ha något att sätta mössan på???

I går kunde jag gå till bibblan och hämta en bok som jag stått på kö till. Vantboken, Solveigs vantar. Jisses vad mycket fina vantar det fanns i den..... Fick genast ett behov av att ha den i min bokhylla, ända tills jag kollade vad den kostade! Ja, inte var den gratis precis! Så nu får jag fundera om jag behöver nån mer julklapp till mig själv. Har ju inhandlat ny kamera redan.....

Idag har jag varit och handlat garn! Men inte till mig själv utan till garnbytet jag är med i. Hoppas nu min byteskompis blir nöjd. Det är ju lite pirrigt att handla till andra, även om man fått lite ledtrådar....

Nu får ni ha en fortsatt fin tisdagskväll! Jag ska fördjupa mig i Vantboken......

På återseende.

3 kommentarer:

Eva Hudin sa...

Så fint din dotter med familj verkar bo, och med alla djuren. När jag ser bilden med dina barnbarn och legot tänker jag på mina egna kottar och hur de kunde hålla på i timmar och bygga. Kan tänka mig att det finns mycket fint i den där Vantboken.
Må väl!

BiZen sa...

Va fint och mysigt ni verkar ha det.
Den där vantboken låter spännande, du får visa sen vad du gjort.....
En fortsatt trevlig och mysig advent! //BiZen

Hedvig sa...

Oh, har aldrig tittat i Vantboken! *nyfiken*