Sidor

tisdag 28 april 2015

Stickhelg i Steninge

ÅH! Så bra jag har haft det på Steninge Vandrarhem.
Vädret visade sig inte från den bästa sidan. Men det spelade ju ingen roll, för jag hade fullt upp med att bara hänga med på allt! Resan till Steninge tog 3½ timme. Längre än jag trodde... Fredagskvällen ägnades åt att bekanta sig med de andra deltagarna. Ett föredrag om alpackor fick vi också. Intressant.
Efteråt satt vi i olika grupper och stickade och pratade - stickning, garn och annat stickrelaterat.
På lördagen vaknade jag före tuppen! Trots att jag kom sent i säng. Gav upp sängen vid 6-tiden och tog en härlig promenad på en timme.


Förstår varför det heter Steninge......
Lördagen ägnades åt Workshops. Förmiddagens Tvåändsstickning var efterlängtad! Det är en långsam stickmetod, men oj så kul!! På två timmar hann jag väl tre varv.....
Det var återkoppling på söndags förmiddagen och då hade jag kommit en bit längre:
Workshop nummer två var Stickmatematik. Där fick vi lära oss att räkna ut garnåtgång vid garnbyte och med olika stickfastheter bl.a. Kändes nyttigt, Men jag misstänker att jag kör på som vanligt och chansar att garnet räcker!!!
På lördagskvällen fick vi en historielektion om Bingestickning (en Halländsk sticktradion). Vilka tröjor, kappor filtar och annat användbart de visade upp.

Kappan är stickad på stickor 2½-3 mm! Snacka om tålamod!
God mat har vi ätit, stickat mycket mellan kurserna och så har jag köpt garn!!!
Det fanns tre garnbutiker där hela helgen!!
Nina Saugelin med Nysta:
Blev handlat lite Norogarn....
Karin Öberg fanns också på plats med sitt Kalinka Lingarn. Ny sort var Kalinka 21, en blandning av ull och lin.

Handlade garn och mönster till en tröja i Kalinka 41 som är en blandning av lin och bomull.
Sen fann ju Nystan och Härvor där med massor av garn från Sandnes  och Onion bl.a.

Garnlotterier och välkomstpaket med garn fick vi också. Så det blev en del påfyllning i mitt garnförråd...... Bilder kommer vid annat tillfälle.
En sådan här helg tar det tid "att smälta"! Jag har verkligen njutit av var enda sekund och njuter faktiskt fortfarande när jag tänker tillbaka.
Hoppas att Irene Bergman på "Nystan och Härvor" gör en repris nästa år! Garanterat kommer i alla fall jag att anmäla mig då!

På återseende!

1 kommentar:

Henrietta sa...

Det finns inget bättre än att få vara med likasinnade under en hel helg!
Saknade dig igår!
Kram Henrietta