Sidor

måndag 12 oktober 2015

Ugglemössor!

Bestämde mig till slut för att sticka mössor av garnerna som fanns kvar på de påbörjade nystanen efter koftorna.
Ugglemössor blev det. Snabb och enkel stickning. Och så söta. Mönstret finns här, på bloggen Barbros stickning. Ja där finns en massa andra mönster också. Hur fina som helst.....











Så nu är stickorna tomma igen! Får väl ta tag i något större projekt, så det försvinner lite garn från lagret. Ett par sockor eller två har jag också tänkt starta upp. Väntar bara på mitt första garnpaket från Garnklubben jag anmälde mig till. Det ska innehålla ett nytt sockgarn i alpacka.

Lite underhållning har jag skickat efter på CDON. En serie som började sent förra hösten om jag inte minns fel. Den bygger på böckerna av Diana Gabaldon, om tidsresenären Claire. Har ju läst alla böckerna, utom den sista (som ligger oläst vid sängen), så det ska bli spännande att se vad jag tycker om filmatiseringen. Återkommer.


Så här i äppeltider fick jag en påse äpplen av en arbetskompis! Äntligen har jag kunnat göra ny Äppelchutney!
 Äpplena räckte till att göra dubbel sats. Så nu har jag ett bra tag framöver.
Det tar ju en stund att skala och tärna två kilo äpplen och sen ska de ju kokas med alla ingredienser minst en timme. Mina kokade drygt två timmar.
Men nu är det en dryg väntan innan det "stått till sig". Minst fyra månader enligt receptet. Av erfarenhet vet jag att det är värt att vänta.....


I går anlände det "riktiga" höstvädret! Mulet och lite råkallt och regn! Vet inte när det regnade här sist?!

Men vacker var himlen med sin regnbåge!
Idag har temperaturen krupit ner till straxt under 10 plusgrader. Känns allt lite kallt efter den varma inledningen på "hösten". Men det är väl bara att vänja sig och ta på sockor och skor, i stället för barfota promenader i sandaler.....

SES!!

2 kommentarer:

Henrietta sa...

Vilka vackra mössor! Ser inte ett dugg lätt ut :)
Ha det gott!
Kram Henrietta

Eva Hudin sa...

Ja, nu är det bara att klä på sig. Och dessutom signalera att man inte är en älg när man är ute i skogen. Idag fällde ett jaktlag en älg där jag gick. I alla fall så tar jag det för givet när ett skott gick av. Anjo lystrade till ståndskallen i skogen.
Hälsar
Eva