Sidor

måndag 18 december 2017

Det där med vinterförkylning!

Det blev en långdragen förkylning. Jag fick stanna hemma fyra jobb nätter! Det blir fattigt i lönekuvertet.....
Men jag fick i alla fall hostmedicin - Coccilana Etyfin - bästa sorten. Så vi kunde sova utan att jag hostade! Dessutom var jag tvungen att skaffa sjukintyg, för jag var ju hemma mer än en vecka! Ja,ja - det är smällar man får ta.
Men nu är jag tillbaka på banan igen. Två nätter är avklarade, men det var tröttande, för riktigt bra är jag inte ännu.
Under tiden jag varit sjuk har det blivit lite sytt, mellan vilopauser i sängen.

Tröja och kofta till de större tjejerna. Hoppas de blir nöjda.....
När man inte orkar så mycket, ja då hamnar man (jag) vid datorn. Och så här innan jul har det varit rea på både tyger och mönster! Svårt att hålla klickfingret i styr! Så det har ju blivit ett par mönster i PDF-format! Har bestämt för mig att jag inte gillar PDF-mönster??! Men mönster till halva priset är ju svårt att låta bli! Nu har jag köpt nå'n liten limpenna som ska testas till dessa mönster..... Fortsättning följer!
Jag har även budat hem lite Linnetyg från Tradera.....Tunt med fint fall, är inte riktigt hundra på att det är 100% lin men tyget är riktigt fint. Så nu har jag klipp ut till en Julklänning till mig! Ja, tyget är rött, mot vinrött med smala vita ränder - typ kritsträcksrandigt. Val av mönster var inte helt lätt, då det flesta mönster som jag har är till  tyg med stretch. Så jag bestämde mig för att sy samma mönster som min kornblå linneklänning är sydd efter. Den där som är mönster passad efter mina mått. Får väl se hur det slutar.....
Sen sist har jag städat och röjt bland mina sytillbehör. Och "den som spar han har":

Tryckknapparna kom väl till pass i kofta som är på bild tidigare. I dag är det ett helt annat pris på tryckknappar än när dessa inhandlades. De kostar ungefär dubbelt så mycket idag!

Och när man sitter där och flummar runt vid dator, blev det lite märkningsband beställda! Jag ville ha smala tunna som kan användas både till stickat och sytt. Jag är faktiskt riktigt nöjd med min beställning!
Så nu ska de bara sys fast i barnbarnens julklappar!

För övrigt då?
Ja, inte har det blivit något stickat.....
Och vädret det har varit BLÖTT! Det har snöslaskat och töat och regnat på det! Så att gå i skogen har varit en prövning.

Vissa stigar har inte gått att gå på. Möjligtvis om man haft sjöstövlar!
Dessutom har de varit och röjt med stora skogsmaskiner. Där var det nästan omöjligt att hitta stigen jag skulle gå på!
Att det kommit mycket vatten har märkts i Ån också!
Fylld till bredden har den varit sista veckan! Nu borde väl vårt grundvatten vara påfyllt???

Så är det bara en vecka kvar till Julafton! Här försvann halva december i ett töcken av hosta och feber och halsont! Så nu får en skynda sig att fixa de sista julklapparna! Det får bli en tur till staden i morgon. Tror jag vet vad som ska köpas........

På återseende!

Inga kommentarer: